روش های تشخیص سن بنا

دانستن سن ساختمان تاثیری مستقیمی روی قیمت گذاری آن دارد!

برای افرادی که تصمیم به خرید یا فروش ملک، گرفتن وام و یا … را دارند، بسیار حائز اهمیت است که قدم بنا چند سال است.

بنابراین کاملا بدیهی است که هنگام خرید و فروش یک ساختمان برای پیشگیری از ایجاد اختلاف بین خریدار و فروشنده روی قیمت ملک، دانستن عمر ساختمان ضرروی باشد.

ما در این مقاله سعی داریم نکات و ترفند های تشخیص سن ساختمان را آموزش دهیم همراه ما باشید.

 

یکی از موارد بسیار مهم در خرید ساختمان‌ های مسکونی و تجاری اطلاع از سن آن است. سن ساختمان موضوع مهمی است که به ما نشان می‌دهد بنایی که قصد خرید و یا اجاره آن را  داریم در چه زمانی ساخته‌ شده است و دوام آنچه میزان است. اگر قبل از خرید هر نوع ساختمانی به سن بنا توجه نشود خسارات و زیان‌های بی‌شماری بر خریدار تحمیل می‌شود.

توجه داشته باشید که ساختمان های کلنگی که عموما قدمت بالایی دارند، قیمت و ارزش چندانی ندارند، زیرا بنا قدیمی است باید تخریب شود و از نو ساخته شود .

مبنای محاسبات سن ساختمان

  • سن بهره‌برداری ساختمان

سن بهره‌برداری ساختمان از زمان نصب انشعابات و نصب کنتور شروع می‌شود. درواقع زمانی که یک ساختمان برای سکونت آماده می‌شود،

سن بهره‌برداری ساختمان آغاز می‌شود. گاهی مشکلات و مسائلی پیش می‌آید که سازنده نمی‌تواند پایان کار ساختمان را دریافت کند و بین تاریخ اتمام کار و بهره‌برداری اختلافاتی پیش می‌آید که اگر طولانی شود ممکن است در هنگام خرید مشتری را منصرف کند.

  • سن سندی ساختمان

سن دیگری که برای ساختمان وجود دارد سن سندی ساختمان است. هنگامی‌ که صورت‌ مجلس تفکیکی و سند پایان کار ساختمان صادر می‌شود، سن سندی ساختمان مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

خوب است بدانید سن واقعی ساختمان که همان تاریخ اخذ مجوز ساختمان است بیشتر برای بانک‌ها و مؤسسات بانکی مهم است و برای محاسبه سن ساختمان به تاریخ اخذ مجوز و پروانه ساخت توجه می‌کنند.

سن سندی و بهره‌برداری نیز برای قیمت‌گذاری و اعلام قیمت ساختمان به خریداران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهتر است در هنگام خرید ملک به تاریخ نصب انشعابات و کنتور ساختمان دقت شود تا تناقضی دیده نشود.

  • سن واقعی ساختمان

سن واقعی ساختمان در واقع از زمانی شروع می شود که برای ساخت و ساز مجوز و پروانه بهره برداری صادر شود و برای ساخت و ساز ساختمان شروع به پی ریزی و فونداسیون اولیه صورت گیرد، هرچه قدر هم که فرایند ساخت و ساز طول بکشد سن واقعی از زمان گرفتن پروانه بهره برداری و شروع اولیه عملیات پی ریزی محاسبه می شود .

راه های تشخیص سن ساختمان

  1. کنتور: یکی از آسان ترین و مرسوم ترین روش‌های محاسبه سن ساختمان، مشاهده قبض برق است. همان‌گونه که می‌دانید تاریخ نصب کنتور در قسمت مشخصات قبض برق درج می‌شود که کارشناسان دقت آن را ۹۰ درصد عنوان می‌کنند.
  2. پیگیری از شهرداری: شهرداری تمام اطلاعات مربوط به ساخت و ساز املاک را در اختیار دارد. با مراجعه کردن به شهرداری می‌توانید از سالی که ساختمان ساخته شده اطلاع پیدا کنید.
  3. بررسی قسمت‌های مختلف درون ساختمان: یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید، سن ساختمان را تخمین بزنید، بررسی قسمت‌های داخلی خانه، به خصوص توالت‌هاست. تولیدکنندگان توالت، معمولاً سالی که توالت ساخته‌ می‌شود را داخل مخزن یا درب آن درج می‌کنند. نصب توالت در مراحل پایانی ساخت و ساز ساختمان انجام می‌شود، بنابراین با استفاده از این اطلاعات می‌توانید سن حدودی ساختمان را حدس بزنید.
  4. روش‌های دیگر: از روی مصالح استفاده شده برای نمای ساختمان، توری‌های فاضلاب (گاهی سال تولید این توری‌ها روی آن‌ها زده می‌شود)، فاصله‌های آلومینیومی در پنجره‌های با روکش حرارتی (سال تولید بر روی آن‌ها درج شده است) و … می‌توانید تاریخ تقریبی نصب آن‌ها را حدس بزنید.

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

سایر نوشته های بلاگ