درب ضد حریق چیست ؟

در گذشته در صنعت ساختمان سازی به دلیل نبود درب ضد حریق ، هنگام وقوع آتش سوزی در یک ساختمان، آتش به تمامی قسمت‌های ساختمان نفوذ پیدا می‌کرد و همین موضوع باعث ایجاد خسارت‌های مالی و جانی زیادی برای افراد بود اما امروزه شاهد حضور انواع جدیدی از درب ها موسوم به درب ضد حریق برای جلوگیری از بروز خسارت‌های عمده در هنگام آتش سوزی در بازار هستیم.

این درب ها برای ساختمان‌های حساس در برابر شعله‌های آتش بسیار مناسب بوده و … تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

 

درب های ضد آتش نقش بسیار مهمی در جلوگیری از گسترش آتش و دود ایفا می کنند. اما آن ها کاملاً ضد آتش طراحی نشده اند. این درب ها ممکن است در آتش سوزی های شدید دچار سوختگی شوند.

به طور کلی در یک بازه زمانی مشخص مقاومت بالایی در برابر حرارت و شعله های آتش خواهند داشت و فرصت کافی برای شما فراهم می کنند تا از ساختمان خارج شوید.

جالب است بدانید اکثر افراد بر آتش تمرکز می کنند و دود آن را نادیده می گیرند، در صورتی بیشتر افراد در اثر استنشاق دود دچار خفگی می شوند. درب ضد حریق می تواند جان و مال شما را تا زمانی که آتش نشان ها مشغول مهار آتش هستند، حفظ نماید و از گسترش دود و آتش جلوگیری کند

این درب ها وزن سنگینی دارند و در ساخت آن ها از متریال هایی مانند فلز یا گچ استفاده شده است و اگر به درستی نصب شوند، در آتش سوزی های معمولی و کم دچار سوختگی نخواهند شد.

نکته قابل توجه این است که درجه مقاومت این درب ها با یکدیگر متفاوت است. اما در کل می توان گفت بهترین نوع آن ها باید توان تحمل آتش به مدت 20 الی 90 دقیقه را داشته باشند.

این درب ها عایق دود نیز محسوب می شوند و دود را از خود عبور نمی دهند! همچنین درب های ضد حریق، عایق صوتی خوبی نیز می باشند.

به منظور جلوگیری از گستردگی آتش در بدنه این گونه درب ها از پشم شیشه و پشم سنگ استفاده می کنند.

 

 

کاربرد درب ضد حریق در چه مکان هایی است؟

 

درب های ضد آتش در ساختمان های تجاری بیشتر از ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. اصولاً این درب ها در ساختمان های عمومی، ساختمان های اداری، خوابگاه ها و یا هر مکان دیگری که آتش سوزی ممکن است آسیب های زیادی وارد کند قابل نصب هستند. در منازل مسکونی نیز این درب ها را می توان در راهروها، گاراژها و سایر قسمت ها استفاده نمود.

 

انواع درب ضد حریق کدام اند؟

 

درب ضد حریق در سه مدل چوبی ، شیشه ای و فلزی قابل ساخت بوده و علاوه بر درب های ضد آتش سفارشی، درب های خروجی ضد آتش روکش دار و یا بدون روکش ساخته می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

هسته درب های ضد آتش بیرونی ساختمان از کامپوزیت و پلی وود می باشد اما درب های داخلی ضد آتش از پانل های مقاوم و شیشه های ضد حرارت ساخته می شوند. درب های زمردی نیز می توانند به صورت سفارشی ضد آتش ساخته شوند

درب ضد حریق فلزی

این نوع درب معمولا با قطری معادل 46 میلی متر ساخته می‌شود و می‌بایست بر روی چهارچوب مخصوص قرار بگیرد زیرا این نوع درب ها را نمی‌توان به راحتی بر چهارچوب‌های ساده سوار کرد، ورق هایی که در ساخت درب‌های فلزی به کار برده می‌شود با توجه به میزان رطوبتی که ساختمان دارد میان ورق گالوانیزه و ورق روغنی متغیر می‌باشند و درون آها را نیز با ماده ای به نام پشم سنگ پر خواهند کرد.

 

 

درب ضد حریق چوبی

درب‌های چوبی مقاوم در برابر آتش از چوب مقاوم برابر آتش ساخته می‌شود و با توجه به نوع ساختمان از چهارچوب‌های فلزی و چوبی یا نوع دیگر برای سوار شدن آن استفاده می‌کنند، قسمت خارجی این مدل‌های چوبی از MDF و قسمت داخلی آن از جنس مواد معدنی ، پرلایت و یا هانی کامب ساخته می‌شود.

 

 

درب ضد حریق شیشه ای

درب‌های شیشه ای ضد آتش بیشتر برای محل‌هایی مانند بانک ها، مراکز تجاری پر تردد استفاده می شوند.

درب ضد حریق شیشه ای دارای استاندارد ( برای مثال استاندارد UL و FM و …) می باشند و از 20 الی 120 دقیقه قابلیت مقاومت در مقابل آتش را دارند.

 

 

مدل های درب ضد حریق چیست ؟

 

قابل گفتن است که درب دودبند ضد آتش به خاطر آن که در محل‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحان سعی داشته اند تا آن ها را با توجه به موقعیت قرار گیری و کاربردهای مختلفشان از جنس‌های گوناگون بسازند که در زیر انواع آن را توضیح خواهیم داد:

مواد پر کننده درب ضد حریق

  • پشم سنگ
  • پشم سرامیک
  • پرلیت
  • سرامیک فایبر
  • هانی کامب

مشخصات فیزیکی و فنی درب های ضد آتش

  • ضخامت ورق چهارچوب 1.25
  • تعداد ورق لنگه 1 عدد
  • نوار دود بند حجیم شونده 5.1 سانتی متر
  • اسکلت داخل لنگه به صورت شبکه کشی سراسری
  • 3 عدد ورق تقویتی لولا به ابعاد 15 در 15
  • 8 عدد ورق تقویتی چهارچوب با ابعاد 15 در 20
  • جک آرام بند و پنیک دارای ورق های فولادی
  • پشم با دانسیته 140 به منظور عایق حرارتی
  • پوشش رنگ به صورت الکترواستاتیک
  • بسته بندی به شکل پلاستیک حباب دار پرس شده
  • وزن درب در حدود 70 کیلوگرم

تفاوت درب معمولی و درب ضد حریق

 

 

ممنون از اینکه همراه ما بودید.

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

سایر نوشته های بلاگ