ساختمان سازی مدرن

در کره خاکی هیچوقت ساخت ساختمان متوقف نشده است و همواره از روش‌ های جدیدی برای ساخت خانه‌ های مستحکم استفاده می‌ شود. ساختمان‌ ها به‌ عنوان پناهگاه امن بشر برای زندگی و کار ساخته می‌ شوند، اما در طول تاریخ گاهی عوامل طبیعی مثل باد و زلزله ساختمان‌ ها را نابود کرده‌ اند و پس‌ از آن ساختمان‌ های با استحکام بالا ساخته‌ شده‌ اند. این روزها کاشانه‌ های چند طبقه ای ساخته می‌ شوند که افراد زیادی در آنها سکونت می‌ کنند؛ساختمان سازی مدرن، هنر طراحی و ساخت ساختمان‌ها با توجه به استراتژی‌ها، تکنیک‌ها و تکنولوژی مدرن فعلی است . ساختمان سازی مدرن از طریق استفاده از مواد جدید، تکنیک‌های نوآورانه و سیستم‌های مکانیکی پیشرفته تاکید بر پایداری، کارایی و ایمنی است که به کاهش هزینه های ساختمان ، افزایش سرعت بهره‌وری و کاهش اثرات زیست محیطی نیز کمک میکند و با جوامع بسیاری هم راستا می باشد.

در ادامه قصد داریم شما را با انواع ساختمان سازی مدرن در عصر جدید آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

 

 

 

اصول ساختمان‌ سازی مدرن

 

اخیراً با پیشرفت فناوری ساختمان‌ ها و سازه‌ ها نیز پیشرفت چشمگیری در این صنعت رخ داد ه است و این روزها ساخت یک سازه نسبت به قبل آسان‌ تر انجام می‌ شود. همچنین زمان ساخت‌ و ساز و هزینه آن نیز بسیار کاهش‌ یافته است و در مدت‌ زمان کم ساختمان‌ های بسیار بزرگی ساخته می‌ شود. روش‌های مختلفی برای انجام پروژه‌های ساختمانی مدرن وجود دارند که باعث افزایش سرعت ساخت و ساز و بهینه شدن آن می‌شوند. با استفاده از روش های نوین ساختمان سازی مدرن می‌توان با کاهش آسیب رساندن به محیط زیست و هزینه‌های ساخت و ساز امکان زندگی مدرن را در هر حوزه‌ای به وجود آورد. در ادامه با چند مورد از این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

 

  • ساختمان سازی با مدل های پیش ساخته
  • ساختمان سازی با سیستم قالب تونلی
  • ساختمان سازی با بتن ترکیبی
  • ساختمان سازی با عایق بتنی

 

منظور از مدل سازه‌ پیش ساخته شده چیست؟

به ساختمان‌هایی که اجزای آن در کارخانه تولید و سپس به مکان مورد نظر آورده و در آنجا مونتاژ می‌شوند؛ سازه‌های از پیش ساخته شده می‌گویند. به طور کلی، می‌توان گفت این نوع سازه‌ها طی دو قرن اخیر پا به عرصه گذاشته‌اند و هدف اصلی از ایجاد این ساختمان‌ها برطرف کردن مشکلات ساختمان‌های معمولی است. همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند ساختمانی با قابلیت‌های بیشتر بسازند. انواع سازه‌ های از‌ پیش ‌ساخته‌ شده در پروژه‌های عمرانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از جمله اصلی‌ترین انواع سازه از پیش ساخته شده می‌توان به نوع آن بتنی اشاره کرد.

 

 

 

ساختمان سازی با سیستم قالب تونلی

یکی دیگر از روش‌ های ساختمان‌ سازی مدرن، سیستم قالب تونلی شکل است که با استفاده از این روش سلول‌ ها با الگوهای تکراری ساخته می‌ شوند که با استفاده از دیوارها یا واحدهای یکپارچه از هم متمایز می‌ شوند. در این روش میتوان پایه‌ ها را با استفاده از واحدهای بتنی پیش‌ ساخته که در کارخانه‌ ها تولید می‌ شوند ساخت، که از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. در روش قالب‌ بندی تونلی میتوان حتی در شرایط جوی نامساعد، کار را پیش برد. این روش میزان فعالیت حفاری را به حداقل میرساند که از این‌ رو مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

 

 

 

منظور از ساختمان‌ سازی با عایق بتنی چیست ؟

استفاده از عایق بتنی روش دیگری از ساختمان‌ سازی مدرن است که در این روش برای ساخت‌ و ساز از بلوک‌ های پلی استایرن استفاده می‌ شود. در این روش دیوارها سطح بالایی از عایق صوتی و حرارتی را دارا هستند که از هر گونه خطا و شکستی جلوگیری می‌ کنند.

 

 

منظور از ساختمان سازی با بتن ترکیبی چیست ؟

سازه مرکب ترکیبی از سازه فولادی و بتنی است که مزایای هریک را در جهت افزایش مقاومت و شکل‌پذیری به همراه داشته و معایب آن‌ها را برطرف می‌کند. بهبود رفتار و عملکرد در اتصالات، افزایش یکپارچگی سیستم جهت مقابله با گسیختگی و بهبود مقاومت جانبی به وسیله شکل‌پذیری مطلوب از جمله دلایل طراحی سازه مرکب یا استفاده از بتن در سازه‌های فولادی است.

سیستم سازه‌ای مرکب با توجه به نوع مورد استفاده دارای مزایای ویژه‌ای است. آنچه که مشخص است به طور کلی سازه مرکب به دلیل سرعت اجرای بالا دارای صرفه اقتصادی بالایی است.

 

 

جمع‌ بندی

امروزه ساخت‌ و ساز با پیشرفت علم و فنناوری، به بهترین صورت ممکن انجام می‌ شود و استانداردهای لازم توسط ساختمان‌ سازی مدرن رعایت می‌ شود. ساخت ساختمان‌ های با ارتفاع زیاد بدون ماشین‌ آلات غیرممکن است و به همین دلیل مهندسین مکانیک نیز با تولید دستگاه‌ هایی به حمل وسایل و یا مخلوط کردن آن‌ ها کمک می‌ کنند.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

سایر نوشته های بلاگ